Partnerzy serwisu:
Biznes i przemysł

Unimot wyczarterował tankowiec do przewozu LPG

Dalej Wstecz
Data publikacji:
13-11-2024
Ostatnia modyfikacja:
12-11-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Unimot wyczarterował tankowiec do przewozu LPG
fot. Charles Homler (Wikimedia Commons) / lic. CC BY-SA 4.0Zdjęcie ilustracyjne
Największy w Polsce niezależny importer paliw płynnych wyczarterował gazowiec przeznaczony do przewozów tzw. autogazu. Kontrakt, który będzie obowiązywał od początku przyszłego roku, został zawarty z myślą o nadchodzącym embargo na import LPG z Federacji Rosyjskiej. Statek ma dostarczać ten produkt do terminala w Wilhelmshaven.

Z racji bardzo konkurencyjnej ceny LPG, czyli skroplony gaz petrochemiczny (ang. liquefied petroleum gas), jest w Polsce bardzo popularny jako zamiennik benzyn silnikowych. Korzysta z niego aż 3,5 miliona kierowców. Bywa także wykorzystywany w celach grzewczych, czy też jako wsad do produkcji petrochemikaliów w krakerach parowych. Do niedawna większość tzw. autogazu na polskim rynku była importowana z Federacji Rosyjskiej. W roku 2022 aż trzy czwarte LPG na polskim rynku pochodziła z dwóch państw – Rosji i Szwecji, przy czym trzeba tu zastrzec, że sama Szwecja nie jest jego znaczącym producentem, lecz hubem dla LPG ze Stanów Zjednoczonych.

Dostępność LPG na świecie nie jest i nie była problematyczna. Ostatnio jego największy konsument, czyli Chiny, ograniczył import, a zapasy największego eksportera, czyli Stanów Zjednoczonych, osiągnęły rekordowe wartości. Największym wyzwaniem w kontekście nadchodzącego coraz większymi krokami embarga na import z Rosji, które wejdzie w życie z początkiem przyszłego roku, wydaje się zatem logistyka. Większość terminali LPG w Polsce znajduje się na granicy polsko-białoruskiej – służyły one dotychczas obsłudze importu drogą kolejową. Rynek czeka zatem już wkrótce błyskawiczna reorientacja kierunków dostaw, które będą realizowane zarówno bezpośrednio drogą morską, jak i drogą kolejową z portów morskich w Niemczech i Niderlandach.

Unimot przygotowany na zastąpienie rosyjskiego LPG

Na drugie rozwiązanie postawił już jakiś czas temu Unimot, największy w Polsce niezależny importer paliw płynnych znany kierowcom z sieci stacji paliw AVIA, którego spółka zależna Unimot Paliwa w maju wynajęła terminal LPG w Wilhelmshaven w Niemczech. Dziś spółka poinformowała, że w celu jego obsługi wyczarterowała w formule time charter na okres 12 miesięcy z dniem 1 stycznia 2025 tankowiec LPG. Unimot od początku przyszłego roku ma objąć pełne zarządzanie jednostką, co ma przełożyć się na szereg korzyści biznesowych, wśród których należy wymienić zwiększenie elastyczności łańcucha dostaw, minimalizację ryzyka dostępności floty oraz optymalizację kosztów.

– Czarter gazowca stanowi istotny krok w rozbudowie naszego łańcucha dostaw, umożliwiając nam elastyczne reagowanie na nadchodzące zmiany rynkowe, w tym sankcje na import gazu LPG z Rosji. Dzięki temu Grupa Unimot zyskuje większą swobodę operacyjną, co przekłada się na ciągłość i bezpieczeństwo dostaw kluczowych surowców energetycznych do Polski – przekazał Robert Brzozowski, wiceprezes zarządu spółki odpowiedzialny za handel, w wypowiedzi dla Polskiej Agencji Prasowej. Jednostka o pojemności 8 tys. m3 ma być eksploatowana na Morzu Północnym oraz Morzu Bałtyckim.

– Unimot ma transport kolejowy, samochodowy, bazy paliw, a teraz uznaliśmy, że wyczarterowanie gazowca pomoże stawić nam czoła wyzwaniom, które stoją przed rynkiem LPG. To element zamykający nasze pełne przygotowanie do zastąpienia rosyjskiego LPG – podsumowuje Adam Sikorski, prezes zarządu Unimotu, wskazując, że kierunek wschodni zostanie zastąpiony przez import z takich krajów, jak Stany Zjednoczone, Norwegia, czy Wielka Brytania. Statek ma pokonywać najczęściej trasy z portów ARA do Wilhelmshaven, a niekiedy być może także do polskich portów morskich.

LPG drożeje. Mimo spadku cen ropy naftowej

Udział LPG z Federacji Rosyjskiej na polskim rynku spadał w ostatnich latach jeszcze wtedy, kiedy perspektywa embarga nie była bliska. O ile w 2020 roku wynosił on aż 65%, tak w latach 2022-2023 już tylko 46-47%. Oprócz Szwecji i Rosji istotnymi kierunkami dostaw były do tej pory Kazachstan i Litwa, a w przeszłości także Białoruś. Atutem LPG z Rosji była zawsze konkurencyjna cena. W ubiegłym roku przy średniej cenie tony LPG na poziomie ok. 500 euro rosyjski produkt kosztował przeciętnie 453 euro.

To ok. 90 euro mniej niż w przypadku paliwa amerykańskiego. Dodatkowo LPG z Rosji do Polski był sprowadzany w przeważającej mierze drogą kolejową, co także przekładało się bezpośrednio na jego konkurencyjność. W obliczu embarga w ostatnich miesiącach obserwuje się wyraźny spadek różnicy w cenie pomiędzy LPG a benzyną silnikową E10. Co więcej, ceny LPG na stacjach paliw wzrosły pomimo spadku, a następnie stabilizacji notowań ropy naftowej Brent w okolicach 70 USD. Autogaz wciąż pozostaje jednak bardzo konkurencyjną cenowo i jednocześnie przyjazną środowisku naturalnemu alternatywą.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PERN wybrał projektanta nowych zbiorników paliw płynnych

Intermodal i logistyka

PERN wybrał projektanta nowych zbiorników paliw płynnych

Mikołaj Kobryński 12 listopada 2024

Unimot dostarczy paliwo HVO dla Raben Transport

Inżynieria i innowacje

Unimot dostarczy paliwo HVO dla Raben Transport

Mikołaj Kobryński 03 września 2024

Embargo na LPG z Rosji. Damy radę?

Biznes i przemysł

Embargo na LPG z Rosji. Damy radę?

Mikołaj Kobryński 27 lipca 2024

PERN z umową na poprawę dostępu kolejowego do bazy paliwowej w Nowej Wsi Wielkiej

Intermodal i logistyka

Rosnące koszty operacyjne ogromnym wyzwaniem dla branży TSL

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

PERN wybrał projektanta nowych zbiorników paliw płynnych

Intermodal i logistyka

PERN wybrał projektanta nowych zbiorników paliw płynnych

Mikołaj Kobryński 12 listopada 2024

Unimot dostarczy paliwo HVO dla Raben Transport

Inżynieria i innowacje

Unimot dostarczy paliwo HVO dla Raben Transport

Mikołaj Kobryński 03 września 2024

Embargo na LPG z Rosji. Damy radę?

Biznes i przemysł

Embargo na LPG z Rosji. Damy radę?

Mikołaj Kobryński 27 lipca 2024

PERN z umową na poprawę dostępu kolejowego do bazy paliwowej w Nowej Wsi Wielkiej

Intermodal i logistyka

Rosnące koszty operacyjne ogromnym wyzwaniem dla branży TSL

Intermodal i logistyka

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5